Wednesday, May 18, 2011

Natrah - Sejarah yang patut dingati oleh Masyarakat Melayu dan umat Islam di Malaysia. Singapura Dan Indonesia

Setelah membaca Buku Natrah Cinta Rusuhan dan Air mata, bagi ku tiada kisah cinta yang paling menyayat hati di abad ini selain daripada kisah Natrah
apatah lagi kita bukan saja kehilangan seorang gadis, tetapi kita juga kehilangan seorang umat Islam di bumi ini…hanya kerana undang-undang yang zalim dan kejam
10
Agak malang jika generasi hari ini tidak mengetahui kisah ini. Mungkin kerana ia tidak diceritakan didalam Buku Sejarah di sekolah-sekolah. Ia cuma  dizahirkan dalam bentuk novel seperti Tragedi Nadra (Haja Maideen), Mortal Flower (Han Suyin), Voices Of Asia (James Michener) dan A Salute To Singapore.
namun yang paling diingati sudah tentu penyelidikan dan penulisan  Datin Fatini Yaacob yang mengkaji kisah berkenaan sehingga membawanya bertemu dengan Natrah di Belanda tidak lama dulu melalui bukunya Natrah Cinta Rusuhan dan Air mata.

dari segi Media, Tan Sri Kamarul Ariffin pernah menerbitkan filem Jasmin 1 (1984) dan Jasmin 2 (1986), filem yang berdasarkan kisah sebenar Natrah aku pernah menonton kedua-dua filem berkenaan yang diarahkan oleh Datuk Jamil Sulong, watak Natrah dilakonkan oleh gadis kacukan Inggeris, Datuk Seri Noraini Jane

Malangnya kedua-dua filem ini tidak lagi pernah diulang tayang di kaca televisyen, aku harap Astro, RTM  atau Tv3dapat menyiarkannya kembali supaya masyarakat lebih memahami kisah sebenar yang menimpa Natrah.

Berbalik kepada cerita Natrah, kisahnya menjadi isu di Singapura pada 1950 akibat perebutan terhadapnya antara ibu angkatnya, Che Aminah Mohamed dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda.
Natrah sewaktu perbicaraan di Mahkamah Singapura
Natrah sewaktu perbicaraan di Mahkamah Singapura
Natrah ketika itu berumur 13 tahun dan telah memeluk Islam serta bernikah gantung dengan seorang guru berusia 22 tahun bernama Mansor Adabi.
Namun begitu, undang-undang British/Belanda tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin.
Natrah akhirnya diperintahkan supaya dipulangkan kepada ibu bapa kandungannya di Belanda, setelah itu dia diKristiankan semula dengan nama Bertha Hertogh
13
Keputusan mahkamah itu menimbulkan kamarahan masyarakat Islam di Singapura dan di tanah Melayu,  sehingga berlaku rusuhan yang dikenali sebagai Rusuhan Natrah. Cuma agak malang Presiden Umno ketika itu tidak mahu Umno terlibat dalam peristiwa itu.

Dilaporkan seramai 18 orang terbunuh dan kira-kira 200 orang cedera dalam tragedi itu ketika mereka bertempur dengan tentera dan polis British, sehingga Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama dua hari dua malam.
Natrah akhirnya pulang ke Belanda, namun hati dan perasaannya masih melekat di Malaya ketika itu.
Natrah pernah kembali ke rantau ini pada 1999 untuk penggambaran filem dokumentari mengenai dirinya oleh sebuah syarikat televisyen Belanda.

Sebuah filem mengenai Natrah arahan Ben Sombogaart dilaporkan akan dikeluarkan tahun depan.
Untuk pengetahuan korang, kisah sedih Natrah tidak berakhir di situ, sejak dihantar pulang ke Belanda, dia menempuh pelbagai dugaan demi dugaan dalam hidupnyamalah pada pertengahan tahun 70-an, Natrah pernah dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminyakini Natrah sudah pergi buat selama-lamanyameninggal dunia akibat menderita penyakit leukimia di rumahnya di Huijbergen, Belanda dalam usia 72 tahun.

Namun percayalah, matinya Natrah bukan bermakna matinya sejarah.

No comments:

Post a Comment