Tuesday, August 15, 2017

AYAM PERCIK MATTAI NS

Image result for ayam percik


Bahan bahan:
1 ekor ayam - potong 4 

Bahan Perap:



5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
madu
Garam secukupnya

Bahan Kuah:
1 cawan santan pekat
5 ulas bawang merah
1/2 inci lengkuas
1 inci halia
2 batang serai
10 tangkai cili kering - boleh tambah jika suka pedas
Sedikit Bahan perasa (kiub)
Garam secukupnya
Gula - kena ada rasa manis
Madu
1/4 keping asam keping - letak sekejap dan dikeluarkan takut terlebih masam

Cara cara:
Kisar bahan perap sehingga halus dan perap pada ayam dalam 30 minit. Bakar ayam sehingga masak. Saya kukus ayam terlebih dahulu supaya cepat dan sekata masaknya. Sementara ayam dibakar, boleh sediakan bahan kuah.

Kisar semua bahan kuah dengan santan dan masakkan di atas dapur dengan api perlahan sambil terus dikacau. Masak sehingga kuah pekat. Masukkan asam keping, garam dan gula secukupnya. Bolehlah diangkat.





Apabila ayam mulai sedikit keperangan, lumur bahan kuah di serata permukaan ayam dan bakar seketika. Terbalikkan ayam dan lumur kuah lagi secara berulang ulang di kedua dua belah ayam.









Bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

Nota:
Boleh juga terus dibakar ayam perap dalam pemanggang ajaib tanpa perlu dikukus.

Jika suka, boleh juga ayam direbus dengan separuh dari bahan kuah.

Monday, August 14, 2017

RESEPI DAGING BULGOGI

Image result for youn's kitchen

Minggu lepas duduk rumah layan channel 395, tengok cerita Korea tajuknya Youn's Kitchen. Cerita Realiti TV, artis Korea buka kedai makan di Bali. Menu pilihan Bulbogi. Ada Nasi Bulbogi, Mee Bul gogi dan Burger Bulgogi. Jadi nak cuba masak Bulgogi.


DAGING BULGOGI
BAHAN-BAHAN:
  • 350gm daging | dihiris nipis
  • 2 sudu besar kicap masin
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar madu
  • 1/2 sudu besar minyak bijan
  • 1 sudu besar bijan | disangai
  • 1 pokok daun bawang | dipotong halus
  • 3 ulas bawang putih | dicincang halus
  • 1 sudu besar lada hitam | ditumbuk kasar
  • 1/2 sudu kecil serbuk perasa

CARA MEMASAK:
  1. Satukan semua bahan perapan kecuali daun bawang dan bijan. Gaul rata dan perapkan daging selama 1-2 jam.
  2. Panaskan kuali dan tuangkan daging serta sos perapan ke dalamnya.
  3. Masukkan daging lembu dan sayuran seperti lada benggala, cendawan, lobak untuk menambah rasa dan memberi warna dalam hidangan anda. Biarkan masak. Anda tidak perlu letakkan minyak. Ini merupakan keindahan memasak Bulgogi kerana ianya masak dalam jus sendiri.
  4. Balik-balikkan daging biar masak sekata. Biarkan sehingga sos perapan mengering.
  5. Apabila dagingnya sudah empuk, taburkan daun bawang dan bijan ke dalam masakan.

korean4

Friday, June 23, 2017

SOLAT AIDILFITRI

Image result for gambar solat hari raya


.
Solat Aidilfitri adalah sunat Muakkad (sangat digalakkan) dan disyariatkan oleh Allah SWT pada bulan Syawal, tahun pertama Hijrah. Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkannya sejak mula disyariatkan sehinggalah Baginda wafat. Begitu juga para sahabat terus melakukannya selepas itu.
.
Solat sunat Aidilfitri dilakukan antara waktu setelah terbit matahari sehingga sebelum tergelincir matahari. Ia disyari’atkan berjamaah kepada semua mukallaf sama ada lelaki, perempuan, bermukim, musafir, orang bebas atau hamba, sama ada di surau, masjid ataupun di kawasan lapang dan terbuka.
Adalah lebih afdal, jika dilakukan secara berjemaah dan sesudahnya dibacakan dua Khutbah. Walaubagaimana pun, ia boleh dilakukan secara bersendirian.
.
Solat sunat Aidilfitri hendaklah dilambatkan sedikit, sedangkan solat hari raya korban perlu disegerakan. Melewatkan solat Aidilfitri bertujuan memberi masa bagi sesiapa belum mengeluarkan zakat fitrah. Zakat fitrah wajib dikeluarkan sebelum menunaikan solat Aidilfitri.
.
.

A.  Tujuan

.
Tujuan bersolatpada Hari Raya ini ialah untuk mengucapkan syukur kehadrat Allah SWT  kerana telah memberi peluang kepada umat Islam berpuasa selama sebulan, pada bulan Ramadhan yang penuh berkat disamping dapat memperbanyakkan ibadah kerana pada bulan ini Allah SWT melipat gandakan pahala ibadah serta dipermudahkan-Nya ibadah dengan pengurungan syaitan.
.
Umat Islam juga berpeluang berkumpul dan memuji Allah SWT. Setelah beribadah selama sebulan meminta ampun kepada Allah, maka tibalah masa untuk meminta ampun sesama manusia pula. Pertemuan di majlis seumpama ini, membolehkan masing-masing saling bermaaf-maafan dan mempereratkan tali silatul-rahim sesama Muslim.
.
.

B.  Lafaz Takbir Hari Raya:

.
Sunat memperbanyak lafaz takbir pada malam dan sepanjang Hari Raya Fitri

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَر ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَر أللهُ أَكْبَر وَِللهِ الْحَمْدُ . اللهُ أَكْبَر كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهً وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْن . لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ ، صَدَقَ وَعْدَهُ ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ ، وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَِللهِ الْحَمْدُ

.
Video dan lafaz Takbir Raya lengkap .. ‘Klik di sini’
.
.

C.  CARA SOLAT AIDIL FITRI

.
Para ulama telah ijma’ tentang cara-cara solat hari raya berdasarkan hadith;
“Amru bin ‘Auf Al-Muzani RA meriwayatkan Nabi SAW bertakbir ketika solat dua hari raya (Aidil Fitri dan Aidil Adha), pada rakaat yang pertama sebanyak 7 kali sebelum membaca Fatihah dan pada rakaat yang akhir sebanyak 5 kali sebelum membaca Fatihah.”
.
1.  Niat:
.
2.  Bacaan surah selepas Al-Fatihah:
Rakaat pertama: Surah Al-Qaf atau al-A’laa atau Al-Kafirun.
Rakaat kedua: Surah Al-Qamar atau Al-Ghasyiah atau Al-Ikhlas.
.
.

D.  Cara Perlaksanaan Solat Aidil Fitri

.
1.  Pada rakaat pertama:
a.       Selepas Takbiratul-ihram dan doa Iftitah, bertakbir  (اَلله ُ اَكْبَرُ) tujuh kali yang diselangi tasbih:
.
b.     Setelah bertakbir dan bacaan tasbih ke-tujuh, bacalah surah al-Fatihah dan surah pilihan.
.
c.      Lakukan rukun seterusnya seperti solat biasa.
.
.
2.  Rakaat ke-dua:
a.      Bertakbir lima kali, diselangi tasbih seperti rakaat pertama.
b.     Disambung dengan bacaan al-Fatihah dan surah pilihan.
c.      Teruskan sebagaimana solat yang lain sehingga selesai salam ke-dua.
.
.

E.  Khutbah Solat Aidilfitri

.
Imam memperdengarkan Khutbah tentang zakat fitrah dan pengertian sambutan Aidilfitri sesudah solat di samping membacakan berturut-turut takbir   (اَلله ُ أَكْبَرُ) Allahu Akbar;
1.     Pada pendahuluan khutbah pertama – 9 kali takbir.
2.     Semasa memulakan khutbah ke-dua – 7 kali takbir.
.
Diikuti dengan bacaan:

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَالله ُ أَكْبَرُ، اَلله ُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Tiada Tuhan melainkan Allah. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagi Allah segala kepujian.
.
.

F.  Perempuan

.
Pada Hari Raya semua umat Islam termasuk perempuan yang haid, dituntut meramaikan perhimpunan solat Hari Raya, bertakbir dan berdoa bersama-sama, bagi mendapatkan keberkatan dan kesucian hari itu, walaupun tidak ikut sama bersolat. Perempuan yang berhias atau yang memungkinkan fitnah. Mereka hendaklah bersolat di rumah sahaja.
.
.

G.  Adab Solat Aidilfitri

    1. Menjamah sedikit makanan terutama tamar sebelum keluar bersolat sunat hari raya. Anas bin Malik menyebut: “Adalah Nabi SAW tidak akan keluar untuk solat Aidilfitri sehinggalah baginda memakan buah tamar terlebih dulu dengan bilangan yang ganjil (tiga atau lima atau tujuh biji).”
    2. Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid sekiranya tidak terlalu jauh.
    3. Pergi ke masjid menggunakan jalan yang berbeza dengan jalan pulang, agar dapat bertemu dan bermaafan dengan ramai kenalan.
    4. Bersolat sunat hari raya dan mendengar khutbah penuh penghayatan.
    5. Bersedekah dan bertahlil secara jemaah selepas solat sunat Aidil Fitri.
    6. Membanyakkan membaca takbir,tasbih, tahmid memuji kebesaran Allah SWT.
    7. Apabila selesai menunaikan solat sunat Aidilfitri maka digalakkan bersalam-salaman kerana ia adalah cara terbaik memohon keampunan sesama insan.
    8. Apabila hari raya jatuh pada hari Jum’at, maka solat Jum’at menjadi sunnah, boleh diadakan dan boleh tidak tetapi untuk lebih afdal, khariah masjid jami’ sebaiknya tetap mengadakan solat Jum’at.
.
.
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته

Tuesday, June 6, 2017

POPIAH GORENG



popia goreng inti sayur yang sedap

Cara Buat Inti Popia Sayur Yang Mudah dan Sedap
Bahan-bahan
  • 1 paket kulit popia ( 50 keping )
  • 1 batang timun sederhana besar
  • 1 batang carrot sederhana besar
  • 1 biji sengkuang cina
  • satu gengam udang kering
  • 3 biji bawang merah
  • 2 biji bawang putih
  • 2 biji telur
  • minyak untuk menumis
Cara Buat Inti Popia Sayur
  1. Keluarkan kulit popia siap-siap dari fridge supaya senang kita nak menggunakannya nanti.
  2. Sagat timun, carrot dan sengkuang dengan gunakan sagat buat kerepek.
  3. Blend atau tumbuk bawang merah, bawang putih dan udang kering.
  4. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang ditumbuk atau kisar tadi.Kalau ikut saya lagi sedap tumbuk sebab rasa bawang tu asli bila kita masukkan dalam minyak..ikut koranglah kann.
  5. Kalau dah naik bau bawang yang ditumis tadi, masukkan segala  sayur yang disagat tadi.Kalau nak inti yang rangup bila kita makan, tak payah goreng lama-lama.
  6. Masukkan gula, garam dan perasakan jika suka.
  7. Pecahkan telur dan gaul sebentar.Tutup api.
  8. Letak inti sayur yang dah siap goreng tadi dalam bekas bertapis supaya air lebihan dalam inti sayur tadi dapat ditoskan.Senanglah kerja kita nak gulung popia nanti,Kalau tak toskan inti sayur ni, jadi lembiklah popia korang tu dan tak jadi rangup.
  9. Mulalah gulung popia anda sehingga siap satu paket.
  10. Lekatkan kulit popia dengan air masak atau putih telur supaya dia tak terbuka time kita goreng nanti.
Bila buat popia sendiri di rumah, kita boleh letak inti banyak ikut suka kita.hehe.

Langkah Mudah Buat Popia Sayur 

cuci bersih timun, buah sengkuang dan carrot.

3 jenis bahan sayuran tadi dah siap sagat.

Ini pulak bahan-bahan mudah buat popia sayur yang saya guna iaitu blend atau tumbuk bawang putih, merah dan ikan bilis.Kalau nak lagi sedap letak udang kering.Kali ini saya buat apa yang ada kat kitchen saya ni je.hhheee. Tak lupa jugak telur 2 biji. yeahh

Orait, yang ini saya dah masukkan sayur yang disagat tadi, Sebelum tu, panaskan minyak dan masukkan bahan kisar tadi.

yang ni pulak saya dah gaul rata semua bahan, masa ni boleh jugak pecahkan telur dan gaul rata.

masukkan dalam tapis supaya kita dapat keringkan air yang ada dalam inti popia sayur.
Kalau tak buat macam ni, susah kita nak gulung inti dengan kulit popia nanti.

siap sedia untuk mengulung popia sayur kita. Jangan lupa gunakan telur putih untuk lekatkan
kulit popia sayur kita.Saya belasah je guna sebiji telur, malas nak asing bagai.haha.

yeahh.. kita dah mula gulung popia sayur, masa nilah ikut suka kita nak letak inti banyak mana kan..mueehee..

 Nah, comel je popia sayur akak. time beli kat Tesco, tinggal yang saiz ni je.huhu.
Mesti korang dah beli borong kan, buat popia dan segala bagai tu..haha.
Dah siap! tinggal nak ngap je.hehe.
Cara Buat Sos Cicah Popia Goreng
Bahan-bahan
  • 2-3 ulas bawang putih
  • 2 biji tomato (dikisar)
  • 1 sudu besar cili kering kisar
  • Garam dan gula secukup rasa
Cara menyediakan Sos Cicah Popia Goreng
  • Tumbuk kasar bawang putih.
  • Panaskan minyak dan tumis bwang putih sehingga naik bau.
  • Masukkan 1 sudu besar cili kisar ke dalam kuali. Kacau dan tunggu sehingga pecah minyak.
  • Masukkan tomato yang sudah dikisar ke dalam kuali. Kacau rata.
  • Masukkan garam dan gula secukupnya. Tunggu sehingga tomato masak dan sebati.
  • Siap!
Setakat yang saya pernah buat dan makan popia inti sayur ni, memang tahan lama walaupun kita simpan dalam fridge sebab saya tak letak tauge dalam inti tu.Lagi satu tauge biasanya akan kecut kalau kita overcook, jadi memang tak sedaplah kalau tergigit tauge yang dah kecut time makan popia sayur tu kan.

Selamat mencuba ya!Kalau buat sendiri, bolehlah kita letak inti banyak-banyak kan.Taklah macam sesetengah penjual popia yang bagi inti tauge dan carrot je.huhu.Itupun boleh di kira berapa kerat tauge yang dia masukkan.muehee.